Van de grotere bedrijven en organisaties bedrijven en organisaties wordt tegenwoordig verwacht dat ze een online newsroom hebben. ComBron zet online newsrooms op en traint het team dat ermee aan de slag gaat.
De online newsroom is in opkomst. De online newsroom is een website met informatie over een bedrijf of organisatie. De online newsroom ontstond oorspronkelijk als communicatiekanaal van persvoorlichters en marketeers. Met de online newsroom bedienden ze de nieuwsdiensten, kranten, tijdschriften en radio- en televisiestations.
Inmiddels is de rol van de online newsroom uitgebreid. Nog steeds worden de traditionele media bediend, maar de online newsroom is ook zeer in trek bij beleggers, analisten en studenten.
De meeste online newsrooms bieden losse persberichten en zgn. kits. Kits zijn verzamelingen foto’s, logo’s, audio en video over een onderwerp over over de afzender in het algemeen.
De newsroom is tevens dé plek voor:
het cv van de directie
contactgegevens
gebeurtenissen
geschiedenis van het bedrijf
overzicht van ontvangen prijzen en onderscheidingen
Uitdagingen
Bedrijven die actief zijn op de social media tonen dit graag op hun online newsrooms. De daadwerkelijke integratie van beiden laat echter nog lang op zich wachten of komt misschien wel nooit. Social media missen hiervoor flexibiliteit.
De online pressroom laat zich echter wel heel goed lenen voor interactie. Bedrijven die overtuigd zijn van hun product en de bijbehorende service bieden in de newsroom een shoutbox of een personal chat met een medewerker. Dat klinkt goed. Het kan bijvoorbeeld de scheldkanonades op Facebook beperken of voorkomen, maar het is niet het doel van de newsroom.